PINGVINBARN

Frukostbröd
Nu till frukost insåg vi att brödet var slut. Jag vågar ju inte mig ner och handla själv nu när det är så mycket snö ute så då fick jag ställa mig och baka lite! Detta frukostbrödet är så himla enkelt att göra, det är gott och passar perfekt med marmelad på. Sen är det så himla få ingredienser vilket öppnar upp för att själv lägga till och ta bort saker så att brödet blir som man själv vill ha det! Jag valde att gå efter receptet idag (är ju inte direkt känd för att vara nyttig haha) men om man vill kan man ju byta ut mjölet mot fullkorn, ha i lite blåbär eller varför inte ösa ner en massa frön? Bara fantasin sätter gränser!
 
 
 
Recept
5dl vetemjöl
1msk bakpulver
1/4 tsk salt
2msk sirap
2 1/2dl vatten
 
  • Ugnen sätter du på 200 grader, förbered en plåt med bakplåtspapper så att det är färdigt när du ska rulla bullarna.
  • Blanda i alla de torra ingredienserna i en vanlig bunke eller köksassistentens bunke, när allt är blandat så tillstter man sirapen och sen vattnet. Se till att degen blir ordentligt knådad. Den ska bli seg och lite klibbig.
  • Rulla degen till bollar i valfri storlek, ju större bollar desto större mackor. Jag dubblade satsen och rullade sju mellanstora bollar.
  • Pensla bollarna med uppvispat ägg, Grädda dem mitt i ugnen i ca 15 min eller tills de har blivit lite gyllenbruna och torra innuti. Serveras varma med valfritt pålägg!
 
 
#1 - Emma

Tack för receptet! Mycket bra!

Svar: Kul att du gillade det!! :D
PINGVINBARN